Nauw Verweven – Museum Kranenburgh Bergen

Voor de tentoonstelling Nauw Verweven lieten zeven hedendaagse textielkunstenaars zich inspireren door niet-westerse culturen. Het resultaat is te zien bij KunstenaarsCentrum Bergen (KCB) op de eerste verdieping van museum Kranenburgh in Bergen. Itie Langeland verwerkt tatoeages van Maori’s in haar werk, terwijl Regula Maria Müller Japans papier, kralen en borduursel gebruikt. Nauw Verweven duurt van 6 november 2016 t/m 1 januari 2017.

Tweehonderd culturen
Al eeuwenlang laten (textiel)kunstenaars zich inspireren door exotische stoffen uit andere culturen. Denk bijvoorbeeld aan het textiel dat de VOC-schepen uit de koloniën meebrachten. Dat diende vaak als grondstof voor vroegere klederdrachten. De deelnemers aan de tentoonstelling Nauw Verweven keken naar culturen in onder meer India, Japan en Zuid-Amerika. Eén kunstenaar verwerkte borduurmotieven uit bijna alle tweehonderd culturen in Nederland.

Deelnemers
KCB-leden: Regula Maria Müller, Femmie Duiven, Gerda Schimmel
KCB-gasten: Barbera Broekman, Célio Braga, Nynke Deinema, Itie Langeland

Gerda Schimmel
Het beginpunt voor dit werk is de manier waarop onderdelen van streekdrachten in Nederland in elkaar gezet worden. Dit al vanaf de 16
e eeuw. Dat het bedrijven van de handel van de VOC een keerzijde heeft is in vele schriftelijke verhandelingen belicht. Er is geschreven en gewist, vanuit verschillende invalshoeken. Naar analogie van de historische feiten maak ik het werk  van ‘poetslap’; afval uit een offsetdrukkerij. De poetslap verwijdert de inkt, zodat de volgende drukgang weer met een schone pers kan beginnen. Zelf voegde ik ook een deel donkerblauwe inkt toe. De keerzijde van dit werk heeft een wondermooie (onder)kant, totaal tegenovergesteld aan de bovenkant.

2016_keerzijde_installatie-nauw_verweven1 2016_keerzijde_installatie-nauw_verweven2 2016_keerzijde_installatie-nauw_verweven3