Cave of Forgotten Dreams

27 november 2016 t/m 1 januari 2017 in Expo-Koel310
De titel voor de tentoonstelling is ontleend aan de gelijknamige film van Werner Herzog. Deze film gaat over grotschilderingen van 32.000 jaar oud in de grot Chauvet Pont d’Arc in Frankrijk. De beeldend kunstenaars hebben twee gegevens gekregen om mee te werken: de film en het materiaal houtskool.

2016_4_cave_of_forgotten_dreams_1Deelnemende beeldend kunstenaars
Aal Gunther, Alexandra Engelfriet, Anna Rudolf, Annechien Verhey, Bernadette Beunk, Bram Bus, Eric Beets, Esther Bruggink, Frans van Tartwijk, Gerda Kruimer (curator), Gerda Schimmel, Gijs van Noort, Guda Koster, Graphic Surgery, Jasper van der Graaf, Jolanda Schouten, Lies de Wolf, Manja van der Storm, Marian Bijlenga, Marli Turion, Peter Geerts, Pieter W. Postma, Pleunie Franke, René van den Bos, René Eicke, Simon Oud, Theresa Ferket.

Opening zondag 27 november om 15.00uur
met muzikale performance door Jan Gerritsen
aansluitend optreden door Footprints

2016_4_cave_of_forgotten_dreams_2Zondag 18 december om 15.00uur
muzikale presentatie rondom de roman
“het verhaal van de oorsprong” van Kees Wagemaker door
WoodKees

Tentoonstelling
27 november 2016 t/m 1 januari 2017
elke vrijdag t/m zondag geopend
van 13.00 tot 17.00 uur
en op afspraak voor scholen

Met dank aan de Gemeente Alkmaar.
Alkmaar (gemeente)
In Expo-Koel310, Koelmalaan 310, 1813 JE Alkmaar
www.koel310.nl/expo/
EXPO

2016_layers_1_ 2016_layers_2

Gerda Schimmel
Als textiel kunstenaar maak Gerda Schimmel hoofdzakelijk ruimtelijk werk. Het boeit haar om van een slappe lap- of reep stof een zelfstandige ruimtelijke vorm te maken.

In mijn werk ‘Layers’ (2016) gebruikte zij delen van vormen. Stoken linnen stof zijn geregen met tapijtgaren en hangen aan de eigen draden. Ze staan symbool voor de ‘vergeten dromen’ die in haar ‘Cave’ aanwezig zijn. Haar ‘Cave of Forgotten Dreams’ heeft een gevoelsmatig samengestelde inhoud. De Forgotten Dreams gaan over het hart, het samenzijn, de tijd en de vrijheid. Allemaal ingrediënten voor het individu maar ook voor het collectieve van de mensen en dieren. Uiteindelijk willen we allemaal gelukkig zijn en in vrede leven; soms weten we niet zo goed meer hoe dat te bewerkstelligen.

In het werk zijn een aantal lagen in organza aangebracht waardoor niet alle onderdelen zich meteen prijs geven. Bij bepaalde lichtval zijn de losse onderdelen goed te zien, op andere momenten bijna niet. Het hangt er ook vanaf van welke zijde je de ‘Cave’ benadert.